نشست علمي "وحي كلام الهي يا بشري" با حضور
جمعي از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم روزپنجشنبه
درسالن اجتماعات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي دفتر
تبليغات اسلامي برگزار شد.
اكبر كرباسي مدير اجرايي اين نشست درگفت وگو با
خبر نگارايرنا، هدف از برگزاري اين نشست را نقد
وبررسي نظر دكت عبدالكريم سروش پيرامون وحي نبوي
اعلام كرد.
كرباسي گفت: سروش برخلاف عقيده مسلمانان درخصوص
مسئله وحي نبوي ارائه داده وگفته وحي ابلاغ شده به
پيامبراسلام دست ساخته شخص پيامبراست ومانند قطعه
شعري است كه بر زبان پيامبر جاري شده است درحاليكه
مسلمانان بر اين باورند كه وحي توسط جبرئيل در يك
زمان مشخص به پيامبر (ص)ابلاغ شده است.
دراين نشست حجت السلام والمسلمين سيدمحمدعلي ايازي
از محققين و مدرسين حوزه به تشريح وحي نبوي
وديدگاه هاي متعارض باديدگاه سروش پرداخت.
وي اظهارداشت: وحي ابلاغ شده به پيامبرتوسط
نيروهاي غيبي وغيربشري بوده است وبا وحي هاي ديگر
مانند وحي زنبور ووحي شيطان كاملا متفاوت است زيرا
اين قبيل وحيها از نيروها وعوامل انساني برخوردار
هستند.
وي گفت:وحي به پيامبر اسلام ازاين جهت با ساير
وحيها متفاوت است چراكه از طرق غير قابل تصور
وخارقالعاده به يك شخص بيسواد نازل شده است .
وي در توصيفي ديگر بيان كرد: وحي آمده از سوي خدا
با زبان خاص عربي است كه درآيات قرآن مجيد هم به
صراحت گفته شده است كه وحي باهمين الفاظ عربي به
كار رفته است.
يكي ديگر ازمحققين ومدرسين حوزه علميه قم ،گفت:
وحي القا شده به پيامبر (ص) چون توسط يك واسطه غير
بشري القا شده است ، مختص خود پيامبر است.
حجتالاسلام والمسلمين سيد يدالله يزدان پناه ،
تصريح كرد: تمام معاني والفاظ وحي ابلاغ شده به
شخص پيامبر(ص) از جانب خداوند متعال است كه آيات
قرآن كريم درموردآن سخناني را گفته است.
رئيس پژوهشكده مركز پژوهش هاي اسلامي صدا وسيماي
قم نيزدراين همايش تاكيد كرد: استفاده از تجربه
ديني اديا ن ديگرمانند مسيحيت ميتواند حقا نيت
نزول الهي وحي به پيامبر اسلام (ص) را ثابت كند.
وي افزود: در دين مسيحيت پيام دين جز شخص مسيح
نميباشد اما در دين اسلام پيا مبر يك شخص خاص با
ويژگي هاي منحصر به فرد است كه بدون هيچ آگاهي ،
پيا م الهي به وي ابلاغ ميشود.
حجت الا سلام دكتر هادي صادقي ضمن طرح ديدگاههاي
سنت گرايانه ومدرن گرايانه درمورد وحي ،اهداف
وويژگي هاي آن وافزود: درديدگاه مدرن عوامل به كار
رفته درابلاغ وحي را مادي وانساني ميدانند ودر
اين ديدگاه همه چيز
از ديدگاه طبيعي وقوانين طبيعت تبين ميشوددر
حاليكه ديدگاهها ديگر بيشتر ماورا الطبيعه است.
در پايان اين نشست علمي اساتيد كلام و فلسفه به
پرسش صلاب حاضر پاسخ گفتند.
|